*   محمد علي مشكيان
      مهمترین مقطع زمانی در طول سال که خدمت رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای عموم مردم معنا پیدا می کند عيد نوروز است.مردمی که در طول سال با پرداخت مالیات به دولت، بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را از جیبشان تأمین می کنند، انتظار دارند ستاد تسهيلات سفر حداقل در ایام نوروز به صورتی ملموس سفر آنها را ساماندهی كرده و با برنامه ریزی دقیق جلوی سوء استفاده کنندگانی که خدمات مسافرتی و اقامتی نوروز را به قیمتی گزاف و خودخوانده به مردم ناچار از استفاده، تحمیل می کنند بگیرد.
      رونق سفر و ساماندهی گردشگری داخلی یکی از وظایف اصلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در قبال هموطنان است که باید هم وزن تلاش برای ورود گردشگران خارجی بیشتر به کشور، همواره به صورت جدي مد نظر این سازمان باشد،نه اينكه صرفا پس از اتمام تعطيلات با افتخار ولبخند از 70 ميليون سفر گزارش بدهند. مهم اين است كه چه تعداد از اين 70 ميليون راضي از خدمات ستاد تسهيلات سفر باز گشته اند.فكر ميكنم نتيجه اين آمار ناگرفته بر همگان روشن باشد.
     همگانی کردن و ارزان سازي سفر شعار سالهاي اخير مديريت مشایی در سازمان گردشگري بر محور عدالت طلبی دولت نهم بوده اما باید دید در ایام نوروز که اوج همگانی شدن گردشگری داخلی است چه «تمهیدات فراگير» و «تسهيلات ملموسي» برای رفاه مردم اندیشیده شده است؟
      اینکه در این ایام حجم سفرها به بالاترین وضع در طول سال می رسد طبيعي است و توجیهی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ساماندهی و ارائه تسهیلات به گردشگران داخلی نیست ؛ چراكه به هرحال در فرهنگ ایرانی از آغاز تاکنون نوروز موسم تفرج و سیاحت بوده و از دیگر سو کارکنان دولت و دانش آموزان هم فرصتی به وسعت این ایام برای سفر در اختیار ندارند. مدیریت هم وقتی مدیریت است که در اوضاع بحرانی و اوج کار جواب دهد ، وگرنه در اوقات عادی که همه چیز بر وفق مراد است.
    کمبود زیرساخت های گردشگری کشور به دليل عدم سرمايه گذاري مناسب از یک سو و از سوی دیگر تقاضای وافر مردم باعث ایجاد زمینه­های فساد در توزیع امکاناتی از جمله بلیط های وسایل حمل و نقل عمومی و اماکن اقامتی در ایام تعطیلات نوروز می شود، به نحوی که برخی دلالان بی انصاف ، بلیط و یا جای رزروشده در هتل ها را که با ارتباط های تعریف نشده و یا خلاءهای قانونی از چرخه توزیع عادلانه خارج کرده­اند، بدون نظارتي خاص و به چندین برابر قیمت به صاحبان حق که مردم عادی اند به عنوان چارتر و… می فروشند و اينجاست كه ما با لبخند به ياد «طرح سفرهاي ارزان قيمت» معاونت گردشگري مي افتيم.
       اگر با وسیله شخصی هم به سفر بروید که وضع به نوعی دیگری خراب است، چون شب با خانواده­تان جایی برای خوابیدن امن نیاز دارید و چاره­ای ندارید جز آنکه هر رقمی از سوی صاحب هتل، مسافرخانه، خانه استیجاری و… مطالبه شد بدهید و در مورد ضعف امکانات ارائه شده هم دم بر نیاورید. تازه منتی هم سرتان می گذارند که با چند برابر قیمت! به شما جایی در این اوضاع انگار صدقه داده­اندو آنگاه هم شما نگاهي به «سفر كارت ملي» خالي از شارژ و بلا استفاده معائنت گردشگري دركف دستتان مي اندازيد،البته باز هم با لبخند.
     اما پرسش جدی در این میان ، پاسخ تأمل برانگیزی است که سوء استفاده­گران در هنگام اعتراض شما به نابسامانی هایی که ذکر شد می دهند. پاسخی که البته ماهیت وجودی ستاد تسهیلات سفر کشور و سایر بخشهای نظارتی را نیز با چالش عمده مواجه می کند: «به نفعتان است که با ما کنار بیایید وگرنه اگر خیلی ناراحتید می توانید شکایت کنید». آنها چقدر از بی نتیجگی شکایت گردشگران مطمئنند که بی پروا اینگونه مردم گرفتار را حواله می دهند؟
    ای کاش مشايي با ابزارهي قدرتي كه در دولت نهم از او سراغ داريم ،خود شخصا با فروتني به جاي معاون گردشگري اش امور ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي را عهده دار مي شد يا لااقل سامانه­ای پاسخگو با تلفنی سه رقمی در سراسر کشور وجود داشت تا مردمی که با وجود خراب شدن اعصابشان در اين ايام شاد به فکر شکایت و پیگیری می افتند بتوانند اعاده حق و حیثیت کنند. این حداقل کاری است که ستاد تسهیلات سفر با بودجه­اش می تواند انجام دهد تا هموطنان ساعت ها به دنبال مرجع ارائه شکایات خود نباشند و تازه آخر کار هم با تلفنی اشغال و یا بی پاسخ مواجه نشوند، حالا نتیجه پیشکش ...
نوروزتان پيروز
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا